Klubesemény – Elegáns megoldások, Intuíció, Történetmesélés, Kreativitás

Időpont
2014.09.24.
18:00 - 21:00

Helyszín
Radisson Blue Béke Hotel


lightbulb ELEGÁNS MEGOLDÁSOK

Intuíció. Történetmesélés. Kreativitás.

Meghívott vendégek: Dr. Dúll Andrea, Dr. Mérő László, Hoffmann Piroska, Karácsony Ágnes, Zétényi Anna

Moderátor: Nyitrai Kata

Egy történetet szeretnék elmesélni. A PWA – Sikeres Nők Egyesületének 2014. szeptember 24-i klubeseményének történetét. Az Egyesület izgalmas és különleges beszélgetésre hívta az ELTE Pszichológiai Intézete Kreativitás Ökológia képzésének két tanárát, Dr. Dúll Andrea környezetpszichológust és Dr. Mérő László matematikust, gondolkodót, valamint tanítványaikat: Hoffmann Piroskát, Karácsony Ágnest és Zétényi Annát. A Béke Szálló Zsolnay termében mindannyian vártuk, hogy megtudjuk, mit is jelentenek a címben felsorakoztatott kifejezések, és hogyan kapcsolódnak egymáshoz. Aki most azt gondolja, hogy pontos definíciókkal gazdagodtunk, az téved. Most sem tudnánk egzakt módon megfogalmazni, hogy mi is a kreativitás vagy az intuíció, az viszont biztos, hogy meghívott vendégeinknek köszönhetően közelebb kerültünk az elegáns megoldásokhoz.Méro

A gondolatébresztő beszélgetés során többek között azt feszegettük, hogy az intuíció, ami a racionális megfontolásokon túlmutat, és elvileg megoldhatatlan problémák megoldásának képességét jelenti, hogyan illeszthető be mégis akár az egyének, akár a szervezetek racionális működési folyamataiba. Mikor van szükség az intuitív gondolkodásra, és mikor arra, hogy kizárólag racionálisan haladjunk a célunk felé.

Elfogadtuk, hogy az innováció fontos, elengedhetetlen részét képezi mindennapi életünknek, hiszen új megoldásokat, jobb termékeket, élvezetesebb lehetőségeket hoz létre, de azt is látni kell, hogy minden innováció valakitől valamit elvesz. Valaki más máshogyan jobban fogja csinálni – ezt a szakirodalom innovációs lopásnak nevezi.

Megtudtuk azt is, hogy a kreativitás új, korábban soha nem látott dolgok kitalálásának a képessége, de legalább ennyire fontos, hogy valamihez kapcsolódjon, olyasvalamihez, ami már van. A kreativitás részben velünk született, részben pedig egy tanulási folyamat eredménye. Ha összeadnánk, hogy hány százalékban velünk született és hány százalékban tanult képesség, akkor a két szám összege nem 100 lenne. Fontos, hogy milyenek vagyunk, és hogy milyen környezetbe kerülünk. A környezet tehát sok síkon kapcsolódik a kreativitáshoz. Hiába születik valaki jó adottságokkal, ha a környezet gátló vagy akár csak semleges. Ha a környezet alakítása megfelelő, akkor támogathatjuk, segíthetjük azokat, akik hoztak magukkal kreativitást. A környezet nélkül semmi nem értelmezhető.

A storytelling egyéni és szervezeti szinten is alkalmas tudásátadásra, kiváló tudástranszfer eszköz. Mindannyian évezredek óta történetek segítségével adjuk át tudásunkat, tapasztalatainkat. Fogékonyak vagyunk a történetekre – történetekre történetekkel tudunk reagálni. Ha egyszerűen csak információkat próbálunk átadni, akkor a befogadó mindig csak egy adatra emlékszik. Ellenben ha történetmeséléssel adunk át adatokat, akkor az agy szélesebb, párhuzamos feldolgozásban működik, az elhangzottakhoz érzelmek is kapcsolódnak, belép a képzelet, az intuíció. Rezonancia folyamat alakul ki: kifejezem a saját érzéseimet, ezzel felidézek hasonló emlékeket, és így sokkal többet tudok megmozgatni akár egyéni, akár kollektív szinten. A szervezeteket vizsgálva nagyon érdekes, hogy az egyes tagok történetei hogyan szerveződnek, hogyan hatnak egymásra. Meghallunk egy történetet, interpretáljuk, a magunkévá tesszük, és újra elmeséljük másképp. A történetek szépen láncba fejlődnek, így érhető el a munkavállalók bevonódása, elköteleződése. Nem véletlenül alkalmazzák a strorytelling módszerét a vezetők kommunikációs, personal branding eszközként.

S vajon hol húzódik meg a személyes határ a történetmesélésben? Az intim zónát mindenki maga szabályozza, maga szabja meg, hogy mennyire tárulkozik ki. Ebben persze jelentősen befolyásolhatja a környezet is.

A kerekasztal-beszélgetés végén az úgynevezett elegáns megoldásokról beszélgetünk.

„Az elegáns attól elegáns, hogy valami hiányzik belőle” – vallja a matematikus. Egy válaszból lehet, hogy pont a válasz hiányzik, mégis válaszként értelmezzük. Ez egy tipikusan elegáns megoldás, egy elsajátítható technika.

A környezetpszichológus számára az elegáns kifejezés összekapcsolódik a divatos szóval. „Ma a dizájnos, mobilkommunikációs eszközökkel működő irodák, terek számtalan megoldandó kérdést vetnek fel, mégis lazán átlépnek egy alapvető emberi szükségleten, a helyhez való viszonyuláson – ez a virtuális megoldás egy elegáns, új környezetet teremt.”

A storytelling követői szerint pedig: „Elegáns az, ha valamit frappánsan meg tudunk oldani, úgy hogy közben nem tagadjuk annak bonyolultságát. A történetmesélés ilyen: egyszerű, de nagyszerű.”

S végül felmerül a kérdés, hogy miért is szakítsunk időt a kreatív ötletek meghallgatására, a tudásmegosztásra vagy a storytellingre? A válasz elegáns: mert a vállalatok maguk sem tudják, hogy mennyi tudás van a birtokukban.

Meghívott vendégeink, a téma szakértői a következő könyveket ajánlják Önöknek:

Stephen Denning: The Secret Language of Leadership: How Leaders Inspire Action through Narrative Jossey-Bass, San Francisco

Daniel C. Dennett: Micsoda elmék, Kulturtrade, Budapest

Antonio Damasio: Self Comes to Mind: Constructing the Conscious Brain Pantheon

C. Bartlett: Remembering Cambridge

Klubeseményünk résztvevői mondták:

„A cégünknél az utóbbi időszakban erőteljes változások zajlanak. Az est során megerősítéseket és hasznos útmutatásokat kaptam arra vonatkozóan mire figyeljünk ebben a helyzetben, hogy “emberi” maradjon mindannyiunk számára. Jó volt hallani előadóinktól, akik szakértők a témában, hogy sokszor a “haszontalannak” gondolt beszélgetések, sztorizások hoznak igazán eredményt és ezáltal hasznot a cégnek. A közvetlen kollégáimnál ezután tudatosan figyelni fogok a storytelling alkalmazására.” – Pörös Emerencia

„Számomra az előadások utáni személyes beszélgetések jelentették a leghasznosabbat. Az előadás témáját folytatva, a gondolatmenetet tovább szőve merültek fel a leghasznosabb tanácsok, melyek a személyes tapasztalatokon alapultak. Az én esetemben a vállalkozói létre, annak kezdetére, gondolkodásom megváltoztatására kaptam a legjobb ötleteket, tanácsokat. Ez az illetve ezek azok a dolgok, amiket magammal vittem. Érdeklődve várom a következő rendezvényt.” – Járvás Gergely

Tájékoztatjuk, hogy a weboldal cookie-ket használ További információ itt

A törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal úgynevezett "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. Ezek olyan apró, ártalmatlan fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést, számunkra pedig hogy megismerjük és ezáltal jobban kiszolgáljuk látogatóink igényeit. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" gombra kattint, akkor elfogadja a sütik használatát.

Bezárás